shrnují vybrané informace často používané zejména programátory a pokročilejšími uživateli počítačů do 16 tabulek v jednotném formátu 723 * 640 bodů.
Tabulka kódů BIOS, PC Latin 2 a Kamenických. Ve sloupcích označených D a H jsou dekadické a hexadecimální hodnoty znaků, sloupec B obsahuje vzhled znaku podle tabulky fontu nahrané v BIOS paměti standardního videoadaptéru (CP 437). Sloupce L a K zobrazují znaky podle kódování PC Latin 2 (CP852) a podle Kamenických (neoficiálně CP895). První osmina tabulky obsahuje řídicí znaky, jejich mnemonická zkratka je ve sloupci Ctl.
Tato tabulka je obdobou OPTA-BLK, avšak místo kódu PC Latin 2 a Kamenických jsou zde ve sloupcích I a W kódy ISO-8859-2 a Windows CP1250.
Čtveřice tabulek UC1,2,3,4 obsahuje všechny znaky, které se vyskytují
na čyřech kódových stránkách nejčastěji používaných na osobních
počítačích v České republice.
V prvním sloupci je zobrazen vzhled znaku a jeho slovní pojmenování podle
standardu Unicode. Ve sloupcích nadepsaných U I K L W jsou
uvedeny jeho pozice v kódových tabulkách Unicode, ISO-8859-2, Kamenických,
PC Latin 2, Windows CP1250. Všechny hodnoty jsou hexadecimální. Znaky jsou
řazeny podle jejich třídicí váhy.
Odchylky přiřazení znaků:
Levá část tabulky definuje řídicí sekvence ANSI využitelné
pro ovládání kurzoru a barev na ANSI terminálu.
Dosová konzola PC vyžaduje pro emulaci ANSI terminálu instalaci
stejnojmenného rezidentního programu.
Pravá čtvrtina tabulky definuje defaultní přiřazení barev bajtu atributů
textového režimu videoadaptéru.
Levá polovina tabulky definuje dekadické (sloupec D)
a hexadecimální (H) hodnoty Scan kódů,
tj. nezpracovaných pořadových čísel jednotlivých tlačítek klávesnice.
Scan kódy lze využívat při programovém volání nízkoúrovňových služeb
BIOSu.
Třetí čtvrtina tabulky zobrazuje dekadické kódy českých a slovenských
znaků s diakritikou v kódu PC Latin 2 (L) a Kamenických
(K).
V poslední čtvrtině jsou uvedeny kódy rámečkových znaků v kódu Kamenických
a částečně i v kódu PC Latin 2. Rámečky lze vkládat zadáním uvedeného
čísla na numerické klávesnici za současného držení klávesy Alt.
Tabulka pro převod šestnáctibitových čísel z hexadecimálního (H) na dekadický (D) formát a zpět pomocí jediného úkonu na čtyřoperátorové kalkulačce.
Příklad: Chceme převést číslo 45678 na hexadecimální.
Číslo zadáme do kalkulátoru a současně ve sloupci 256*D
najdeme nejbližší nižší hodnotu, tj. 45568. Z vedlejšího sloupce H
si poznamenáme hexadecimální číslo B2. Nalezenou nejbližší nižší
hodnotu odečteme od hledaného čísla a k výsledku 110 ve sloupci D
nalezneme v sousedním sloupci H hexadecimální exkvivalent 6E.
Výsledek je tedy B26Eh.
Jiný příklad: 1B38 máme převést z hexadecimálního tvaru
na dekadický.
K levé polovině čísla (1B) ve sloupci H nalezneme ve sloupci
256*D hodnotu 6912, kterou si poznačíme do kalkulátoru.
Ke druhé polovině hexadecimálního čísla (38) nalezneme ve sloupci D
hodnotu 56, kterou přičteme na kalkulátoru a dostáváme výsledek 6968.
Tato tabulka usnadňuje ruční převod až dvaatřicetibitových čísel z hexadecimálního na desítkový tvar a zpět.
Příklad: Hexadecimální číslo 3F08Ah máme převést
na dekadický tvar.
Pro první cifru (3) najdeme sloupec, v jehož nadpisu pozice X odpovídá
pozici cifry v převáděném čísle. V tomto případě je to čtvrtý sloupec
z nadpisem 00 0X 00 00.
Z řádku odpovídajícího hodnotě cifry 3 si poznačíme do kalkulátoru
hodnotu 196608. Pak přejdeme na další cifru hledaného čísla,
tj. F, a ve sloupci 00 00 X0 00
přečteme v F-tém řádku hodnotu 61440, kterou přičteme na kalkulátoru.
Obdobně najdeme polohy všech zbývajících cifer (0,8,A) a přičítáme
odpovídající hodnoty 0, 128, 10 až dostaneme požadovaný výsledek 258186.
Jiný příklad: Máme převést 1 milión na hexadecimální číslo.
Počínaje levým sloupcem najdeme nejbližší nižší nenulové číslo, v tomto
případě to bude 983040 ve sloupci 00 0X 00 00
v řádku F. Číslice F je tedy část výsledku,
pozice X v nadpisu sloupce určuje její pozici ve výsledném
hexadecimálním čísle, tj.000F0000h.
Od výchozí hodnoty odečteme nalezené nejbližší číslo a s výsledným
rozdílem 16960 celou proceduru opakujeme. Nejbližší nižší hodnota
je nyní 16384, což určuje číslici 4 a prozatímní výsledek 000F4000h.
Odečteme 16960-16384=576 a obdobným postupem dostáváme další spřesnění
výsledku až ke konečnému F4240h.
Levá polovina zobrazuje programátorsky přístupné registry procesoru
Intel 386 a jejich vzájemný vztah.
Druhý sloupec ukazuje přiřazení jednotlivých bitů registru příznaků
(EFlags).
V dalším sloupci jsou asemblerovské názvy instrukcí podmíněných
skoků a kombinace podmínek, za kterých se skok provede.
Poslední sloupec schématicky znázorňuje funkci a názvy instrukcí
pro posuvy a rotace procesorů Intel.
Matice instrukčního kódu procesorů Intel. Instrukce, jejichž názvy začínají hvězdičkou *, jsou dostupné až od modelu 286 výše.
Přehled řídicích sekvencí tiskáren standardu Epson 1. Sekvence zpravidla
začínají znakem Escape (ASCII 27), za kterým následuje jeden nebo více
rozlišujících znaků. Řídicí sekvence se netisknou, ale ovlivňují
způsob tisku následujících řádných (neřídících) znaků.
Symbolické označení w
ve sloupci ASCII signalizuje,
že musí následovat dvoubajtové slovo upřesňující informace, ostatní
symbolická označení (n,l,r,..
) představují jeden bajt.
Příklad:
Řádkem |51 33| ESC 3 n | Vert. spacing n/216" |
je stanoveno, že pro nastavení vertikálního řádkování např. 12/216"
je třeba do tiskárny poslat tři bajty s dekadickou hodnotou 27, 51, 12.
Tato tabulka shrnuje některé návratové kódy a příkazy k ovládání Hayes-kompatibilních modemů. Většině uvedených kódů musí předcházet prefix AT.
Něco pro programátory počítače Sinclair ZX Spectrum. Ke každému dekadicky (D) či hexadecimálně (H) určenému bajtu je ve sloupci PROG uvedena jeho znaková či tokenová interpretace. Ve sloupci VAR je význam toho bajtu ve funkci prefixu proměnné jazyka Basic a sloupec CALC určuje jeho funkci při interpretaci vestavěným kalkulátorem.
Přehled rozhraní konektorů běžně používaných v PC:
Paralelní port, jeho variantu na tiskárenském konektoru Amphenol,
sériový port v 25 a 9 pinovém provedení, rozhraní pro joystick,
EGA a VGA video konektor, dále DIN a PS/2 vstup pro klávesnici a myš,
konektor světelného pera na adaptéru EGA, rozhraní LAN adaptéru pro
připojení 10Base5 pomocí transceiveru, konektor karty pro rozhraní X.25
a konečně napájecí konektory AT zdroje.
Symbol > označuje výstup z počítače a symbol < vstup signálu
do počítače.
Tabulky na následujících osmi HTML stranách jsou upraveny pro přímý tisk z internetového prohlížeče na laserové nebo inkoustové tiskárně. Výsledný rozměr je asi 19 * 8 cm, tisknou se vždy dvě tabulky na jeden list A4 na výšku. Někdy může být zapotřebí poněkud zmenšit okraje v Nastavení tiskárny.
BLK BIW UC1 UC2 UC3 UC4 ANS SSPPro jehličkové tiskárny v režimu Epson nebo IBM Proprinter je určen formát
PRN, velikost tabulky na papíře je pak 25 * 13 cm.
Po rozbalení sady tabulek OPTA.ZIP
je vytiskneme příkazem
COPY /B OPTA-???.PRN PRN
.
Slepením tabulek do leporela, případně zalaminováním získáme praktickou
pomůcku, kterou ocení každá škola, písárna či dům (softwarehouse).